Dag 11 Kaohsiung

22 april 2018 - 盛興里, Taiwan

Allereerst, trots op Jordi met een i. Gelukkig iemand die Life of Pi heeft gezien. #trotsopjordimeteeni.

Peter Peter, waarom Kaohsiung ?
Duidelijk vrienden, eerlijk gezegd, ik had ook nog nooit van deze stad gehoord. Totdat ik deze reis aan het voorbereiden was. Toch 2.7 miljoen inwoners. Havenstad met hetzelfde aantal zeecontainers als Rotterdam. Snelgroeiend. Modern. Nieuw. Mooi. En een gebouwtje met 85 verdiepingen. En draak en tijger pagode. Dus druk druk druk. Want ik heb in deze stad maar een beperkte tijd. Als alles meezit heb ik ongeveer 11 uur. Moet eigenlijk op tijd naar bed om treintje te halen naar Taipei. En ik moet bekerfinale Feyenoord kijken. En ik moet door deze stad rennen. Dussssssss. Keuzes maken. Moeilijk. Eerst huurauto maar eens op de juiste plek zien in te leveren. Dat is al lastig genoeg. Kaohsiung uitrijden was al lastig, maar erin vast nog moeilijker. Daar zal KimKim me weer bij moeten helpen. Voordeel is wel dat de Yaris automaat nu ook meer aan mij is gewend. Je kunt deze automaat instellen op automatisch of handmatig schakelen (+ en -). En Yaris stond bij ontvangst natuurlijk op handmatig, terwijl Twan Taiwan van autoverhuur had gezegd dat het automaat was. Maar hij maakte nogal herrie met 60 vond ik. En veel toeren. Dus wat lopen kloten met dat pookje (nee auto-pook, vrienden) en nu heb ik het helemaal door. Zal morgen foto maken van het verschil in standje. Soort kamasutra voor beginnende automaatbestuurders.
Auto terugbrengen is vrij aardig gelukt. Moest wel 50 meter spookrijden maar ook dat ging prima. Geen stress, ze zagen me best goed aankomen met groot licht. En ik toeterde. Opzij gek. Heb voor 17 eur benzine verbruikt, halve tank, en 1 euro voor de tol op snelweg. Nou vooruit dan maar. Hotel ook snel gevonden. Wat is Google toch fijn. Oke, je hebt geen privacy meer, maar Google brengt je moeiteloos overal naar toe. Top. En ik mocht gewoon om 12u kamertje al op, koffertje weggezet en (weer dankzij google) met busje 301 die om de hoek stopt naar Lotus Pound. Een leuk meer met watersport dingen, kunt er leren waterski-en aan een soort katrol. Maar het belangrijkste is de pagode van de draak en de tijger. Volgens de mythe moet je door de mond van de draak naar binnen stappen en via de mond van tijger er weer uit. Te spannend. En dan ben je van alle kwade geesten en ongeluk verlost. Mooi. Dan zal het wel bijna leeg zijn op de afdeling als ik ooit weer ga werken. Grijns. Daarna ff stadsmuur gekeken, die lag vlakbij. Door naar Dome of Lights. Zit boven op metrostation, kan ik snel weer door. Pitstop van Max gaat langzamer. Is mooi. Doorsnee van 30 meter en oppervlakte van 660m2. En door. Naar het hoogste gebouw van de stad. Tuntex sky tower, 85 verdiepingen. Observation deck op 75e verdieping. Mooi. En door. Het havengebied wordt helemaal opgeknapt. Veel nieuw of wordt nog gebouwd. De oude haven is over genomen door wat kunstenaars en waar vroeger de treinen kwamen wordt nu gevliegerd en staan wat kunstwerken. Mooi. En het is ook mooi weer. Bloedheet eigenlijk. Ruim boven de 30 graden. Dus ik ga hapje eten, zal wel weer Kung Pao Chicken worden. Is me gisteren goed bevallen.
En warempel, die staat er. Deze keer met rijst en ik krijg zelfs drinken erbij. En dat voor 4,64 eur. Ut wordt met de dag goedkoper. Morgen eet ik gratis vermoed ik. Zo, terug naar hotel, opfrissen en dan huppel ik vanavond nog over avondmarkt in de buurt, dat is gezellig. Mensjes kijken, chineesjes op hakken trappen, de wraak van 2017. Ook namens Frank. Vanavond nog twijfelen over Veronica kijken (bekerfinale) of slapen. Mag treintje van 10u niet missen naar Taipei ......
Groeten

1. Meestervoorspeller:
    22 april 2018
    Ik zou gewoon lekker gaan slapen scheelt weer ergenis als de voorspelling uit komt 😜en ben je morgen ook gewoon op tijd wakker.
  2. Bobbi E:
    22 april 2018
    Jordi met een i
    Bobbi met een i
    Goede ezelsbrug ook!
    Niet alles is met een i, soms met een J.
    Als je dat maar onthoudt oja heb je ezelsbrug voor natuurlijk.