Dag 8 Taipei

19 april 2018 - Taipei 101, Taiwan

Zo, lieve kijkbuiskindertjes, vandaag heb ik zeker 3 dingen op het programma. Eerst een kaartje kopen voor mijn bezoek aan hoog gebouwtje. Ik wil er rond 17u in. Om 18u wordt het donker, dus kan ik mooi de overgang van middag naar avond meepakken. Daarna naar de Taipei Zoo, dierentuintje. Maar waarom Peter, ben je opeens dierenliefhebber geworden ? Nou nee, 1e punt, alles zit achter een groot stevig hek. Belangrijk punt. 2e punt, het eigenlijke hoofddoel, er zitten reuzenpanda's. Jaaaaaa die lieve schattige bijna uitgestorven beestjes, zwart-wit, knuffelig, koessiekoessie. En 3e punt, entree is 60 Taiwanese dollar. En, goedkoop als ik als nederlander ben, wil ik best naar reuzenpanda's kijken voor 1,65 eur. Ja het is allemaal een investering hier in Taiwan. In Nederland kost kaartje 22 eur of zo. Belachelijk, dat kan dus best goedkoper. Directeur van Dierenpark Rhenen zeker boven Balkenende-norm ? Hard aanpakken, die graaier.
Zo, die frustratie is er ook weer uit. En ik riep geeneens dat alle graaiers dood moeten ..... En ik wil in gondeltjes over het tropische regenwoud en de top van een bergje.
Ondertussen ging het kaartje kopen voor top in gebouwtje om 17u snel. Daar word ik dus over paar uurtjes verwacht. Dierentuintje is heel rustig en de koessiekoessies snel gevonden. En ik heb geluk. 1 grote ruimte wordt schoongemaakt en ik zie de verzorger eten verstoppen. Mooi, ik blijf staan (was er ook net en moe van de wandeling in warme vochtige weer), komt er een koessiekoessiepandaatje aangestormd op zoek naar eten. En dat plekje was erg dicht bij mij, achter stevig glas, mooi. En hij maakte een reuzensprong naar een stuk ginseng-wortel. Vandaar reuzenpanda natuurlijk. Toch ontroerend momentje, beestje stond al een tijdje op mijn "to see"-lijstje. Weer een vink gezet. Hopelijk zijn de foto's zonder al teveel spiegeling. De rest van de dierentuin is trouwens ook best leuk, als je in de buurt bent, zeker een aanrader. Oja, wat zou de aanleg van de tropische tuin hier gekost hebben ....
Na de dierentuin naar Maokong Gondola. Een kabelbaantje met gesloten cabines brengt me 4km verderop naar een berg. Niet veel te zien op de berg zelf, maar de 4km ernaartoe is mooi. Over het regenwoud en theeplantage. Op de terugweg had ik een cabine met glazen bodem. Cooooooool, dat betekent stampen met voetjes. Het is ondertussen halverwege de middag rond 15u en ik mag langzaam richting de Taipei 101. Op naar de 91e verdieping, kijken naar de zonsondergang. De metro in Taipei is volautomatisch. Heeft dus geen bestuurder. 1e keer dacht ik nog dat er vast ergens een klein Taiwaneesje ergens in klein hokje zat, maar nee, ook google zegt volautomatisch.
Snel nog een cappucino bij mijn Starbucks-vrienden en dan op naar de top van Taipei 101. Oke bijna top, je mag maar tot 91e verdieping. Fantastisch uitzicht. Echt supergaaf. Net zoals in Seoul blijf ik in gepaste stilte kijken naar de kleine autootjes en mensjes ver beneden me. Indrukwekkend. Ik heb goed gegokt gisteren. De zonsondergang is vanavond minder mooi dan gisteren, het is wat bewolkter. Ben blijven wachten totdat de zon echt onder was en de lampjes in de stad aangingen. Hapje eten en tevreden terug naar mijn hotelkamer.
Truste allemaal

1. Ron:
    19 april 2018
    Ik heb je nog nergens met zo een big smile op de foto gezien als met die schone Taiwanese op de achtergrond! 😂. Weer een druk dagje gehad zeg. En ook weer veel mooie dingen gezien. Natuur en zo bedoel ik natuurlijk. Blijf ervan genieten!
  2. Marijke:
    19 april 2018
    Mooie reis Peter. En je zoekt het vandaag duidelijk hogerop maar dat is boom-eigen he 😉
    Nog veel plezier.
    Groetjes